На интернет страници Агенције за привредне регистре (АПР) www.apr.gov.rs објављена је информација, којом се обавештавају сви заинтересовани, да је 31. јануара 2022. године пуштен у продукцију нови Посебан информациони систем Агенције за пријем, обраду и јавно објављивање финансијских извештаја, односно документације (ПИС ФИ Агенције).
Изградњом тог система, АПР је усвојио нов начин финансијског извештавања који се, у складу са новим Законом о рачуноводству, примењује почев од финансијских извештаја који се састављају на 31.12.2021. године и касније, као и поједине захтеве корисника за унапређењем одређених функционалности претходног система које би обвезницима, као и књиговођама, олакшало поступак достављања финансијских извештаја, односно документације.
Како је наведено на сајту АПР, у делу „Регистри / Финансијски извештаји / еДостављање финансијских извештаја за 2021. годину / Приступ апликацији за достављање финансијских извештаја", Закон о рачуноводству (Закон) обавезује сва правна лица и предузетнике да финансијске извештаје, укључујући и образац Статистички извештај, као и Изјаву о неактивности, достављају АПР искључиво путем интернета у електронском облику, применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције) (https://fin.apr.gov.rs/FiEksterna/), потписане квалификованим електронским потписом законског заступника. Наведено се односи и на достављање прописане документације од стране обвезника ревизије.
ПИС ФИ Агенције обезбеђује јединствен поступак уноса, контроле, потписивања и достављања извештаја и документације прописане Законом, јавно објављивање података и докумената у складу са истим, складиштење и чување електронских докумената, као и јединствени поступак испоруке података и докумената свим заинтересованим корисницима, односно пружања услуга из Регистра финансијских извештаја.
Обвезници који достављају финансијске извештаје, односно Изјаву о неактивности састављене на дан 31.12.2021. године и касније, систему приступају путем линка Финансијски извештаји-ПОЧЕВ ОД 31.12.2021.
Обвезници који извештаје састављају са датумом пре 31.12.2021. године, систему приступају путем линка Финансијски извештаји-ПРЕ 31.12.2021. |
Начин уноса финансијских извештаја, односно прописане документације у ПИС ФИ Агенције и одговарајућа контрола унетих података и докумената објашњени су Tехничким упутством за коришћење Апликацијe за састављање и достављање финансијских извештаја, односно документације https://www.apr.gov.rs/upload/Portals/0/GFI_2022/FI_Tehnicko_uputstvo_v3.pdf
Начин састављања и достављања појединачних врста захтева путем ПИС ФИ система, објашњен је у корисничким упутствима за достављање конкретне врсте захтева (нпр. Изјаве о некативности, редовног годишњег финансијског извештаја, редовног годишњег финансисјког извештаја и документације, редовног годишњег финансисјког извештаја са доброввољном ревизијом, ванредног финансијског извештаја и др.) .
Потписивање квалификованим електронским потписом законског заступника у електронском облику путем интернета објашњено је Tехничким упутством за потписивање докумената квалификованим електронским сертификатом (https://www.apr.gov.rs/upload/Portals/0/Service_desk/ePotpisivanje.pdf).
Привредна друштва, предузетници који воде двојно књиговодство, као и остала правна лица која имају обавезу достављања финансијских извештаја АПР, плаћање накнаде за услугу обраде и објављивања извештаја, односно прописане документације могу извршити Visa, MasterCard или DinaCard платном картицом путем посебне апликације АПР за електронско плаћање, што је објашњено Tехничким упутством за електронско плаћање накнаде.